Bij Total Body Balance promoten we al meer dan 11 jaar suikervrije voeding. Leer weer gezond en lekker eten! Veel suikers zitten verstopt en veel suikers zitten in producten waar je het in eerste instantie niet in verwacht…. Wat doet suiker in tomatensaus?

images-4

7 eetwaren waarvan je niet verwacht dat ze vol zitten met verborgen suikers:

 

1. Sla-dressing

Dressing voor salades, vooral de ‘light’ en ‘vetvrij’ versies, zitten vaak vol met suikers en zout om te compenseren voor het verminderde vetgehalte. Vinaigrettes met een fruitsmaakje hebben ook vaak erg veel toegevoegde suiker. Maak dus bijvoorbeeld zelf een simpele dressing op basis van olijfolie en citroen. Of kijk in onze webshop naar alternatieven.

2. Fruit yoghurt

Elke yoghurt heeft wel een portie natuurlijke suiker (lactose of melksuiker), maar het is de toegevoegde suiker waar je voor moet uitkijken. Yoghurts met een toegevoegde fruitsmaak, de ‘light’ versies of drinkontbijtjes met een smaakje bevatten vaak toegevoegde suikers. Je kiest dus het best voor een gewone yoghurt (of een Griekse yoghurt waarin meer proteïne zit) en voegt zelf wat vers fruit toe.

3. Tomaten saus (hetzelfde geldt voor ketchup en BBQ saus)

Tomatenpuree kan op zich nogal zuur smaken door de zuurtegraad van de tomaten. Hierdoor wordt er door fabrikanten vaak erg veel suiker toegevoegd om de smaak meer in balans te brengen. Vaak wordt echter te veel toegevoegd om het product langer te bewaren en in te dikken (waardoor het nog goedkoper wordt). Hetzelfde geldt voor ketchup en barbecue-saus. Kies hier voor de Stevia Variant uit onze webshop.

4. Gedroogd fruit

Gedroogd fruit kan een gezond tussendoortje zijn, maar pas op dat je niet gaat snacken van de snoep-versies. Hoewel er sowieso natuurlijk voorkomende suikers in het fruit zitten, voegen veel fabrikanten nog extra suiker toe. Bekijk dus zeker de verpakking van je gedroogde cranberries, abrikozen of rozijntjes om te zien of er toegevoegde suikers inzitten.

5. Muesli-repen en ontbijtgranen

Voorverpakte muesli repen uit de supermarkt zitten bomvol suikers – vaak het equivalent van een ongezonde chocoladereep. Hetzelfde komt voor bij zogezegde gezonde ontbijtvarianten (cornflakes met ‘clusters’, havermout met toegevoegde smaken zoals kaneel) – deze hebben erg veel toegevoegde suikers waardoor je soms je dagelijkse limiet al bereikt bij je ontbijt. Kies daarom om je muesli of havermout snacks zelf te maken – handig op voorhand en echt gezonder!

6. Trendy oploskoffie

Je kan er bijna niet meer naast kijken – trendy oploskoffies en speciale koffie-drankjes waar je enkel water aan de ‘pads’ moet toevoegen om thuis te maken; van Latte Macchiato to Chai Tea Lattes. Vaak zitten deze echter vol met toegevoegde suikers (soms tot wel 40%) en zijn ze erg zoet. Zoek dus daarom gezonde (& goedkopere!) alternatieven (zo kan je bijvoorbeeld erg simpel zelf een chai tea latte maken door de echte thee uit builtjes met wat opgeklopte melk af te werken).

7. Wok- en chilisaus

Zelf een keertje verse groentjes wokken met een wok of chilisausje klinkt gezond, maar in werkelijkheid komt de smaak uit deze sausjes vaak van de grote dosis toegevoegde suiker. Zo kan de chilisaus die vaak als loempia-dip wordt gebruikt wel uit 50% suiker bestaan. Gebruik liever de roerbaksaus Culieet deze is gezoet met Stevia!

Je hoeft niet direct je keukenkastje leeg te halen. Wees bewust van wat je eet en neem de tijd om verpakkingen te lezen in de supermarket.

images-3Gezonde mond? Minder suiker!

Het is bijna een open deur zou je zeggen, maar toch nog steeds een groeiend problem. Onderzoekers van onder meer de University College van Londen constateren dat, ondanks het gebruik van fluoride tandpasta, minder dan 3% van de ingenomen calorieën uit suiker mag bestaan om het ongemak en de kosten van tandbederf te beperken.

Zonder suiker zelden cariës

Geraffineerde suiker in voeding of drank is de belangrijkste oorzaak van cariës. Uit onderzoek blijkt dat in landen waar weinig suiker werd geconsumeerd cariës enorm afnam. In Amerika, waar het gemiddelde dieet veel suiker bevat, heeft 92% van de mensen last van tandbederf.

Suikertax

Cariës is een van de meest voorkomende chronische ziekten in industrialiseerde landen en de meeste lage inkomens landen. De wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft recent haar limiet van 10% van de dagelijkse calorieën van toegevoegde suiker bijgesteld naar 5%. Dat betekent voor volwassenen een reductie van 12 naar 6 theelepels aan toegevoegde suiker en de van nature voorkomende suikers in honing, stroop en vruchtensap.

Suiker is verslavender dan roken

Dat roken verslavend werkt, is voor de meeste mensen wel duidelijk. Wat mensen echter niet weten is dat suiker misschien nog wel verslavender is dan roken en dat een teveel aan suiker – net als roken – erg ongezond is.

Niet alleen in het welvarende Westen is dit reeds bekend. Ook in Sri Lanka hebben ze nu een campagne opgezet om de bewustwording van mensen te stimuleren.

Om de verslavende werking en het gevaar van suiker te benadrukken verspreid de nationale Diabetes Organisatie in Sri Lanka een treffende campagne. Een sigaret van suiker, de begeleidende tekst is al bijna net pakkend.

diabetes-sri-lanka

Tabak is erg verslavend. Je houdt van het gevoel dat het je geeft, de voldoening die het geeft. Je hunkert er naar. Je hebt het nodig om de dag door te komen. Het stimuleert een deel van je hersenen. Geluidloos versmalt het je bloedvaten, wat leidt tot complicaties zoals hartziekten en hartinfarcten. Ergens op de wereld, neemt het iedere zes seconden een leven.

Suiker is erg verslavend. Je houdt van het gevoel dat het je geeft, de voldoening die het geeft. Je hunkert er naar. Je hebt het nodig om de dag door te komen. Het stimuleert een deel van je hersenen. Geluidloos versmalt het je bloedvaten, wat leidt tot complicaties zoals hartziekten en hartinfarcten. Ergens op de wereld, neemt het iedere zes seconden een leven…..

Iets om over na te denken……

Meer lezen over verborgen suikers?

Op onze nieuwspagina vind je nog meer nieuwsbrieven over de verborgen gevaren van suikers. De voedselindustrie gebruikt vaak nog andere benamingen voor suiker in producten. In het kader van de campagne suikerpraatjes hebben we de verschillende benamingen voor verstopte suikers op papier gezet. De Consumentenbond vond er zo’n 50! Lees er hier meer over.

De basis van het programma van Total Body Balance is dat het suikervrij is, dit zeggen we al 11 jaar maar het is goed te zien dat er tegenwoordig meer aandacht komt voor de gevaren van suiker!

Heb je zelf nog bijzonder producten waar suiker in zit waar je het niet verwacht, geef dan een reactie hieronder.

Dick Sandbergen

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!