Hoeveel koolhydraten mag je eten als je af wilt slanken? Dat is ongeveer zowat de meest gestelde vraag aan mij als afslankcoach. En een terechte vraag. Hoe zit het met brood, pasta en aardappelen? Koolhydraten staan bij veel mensen bekend als echte dikmakers.

Om maar eens een mythe de wereld uit te helpen: niet alle koolhydraten zijn slecht voor je. Je lichaam heeft ze ook nodig. Het zijn brandstoffen, net als vetten. Te weinig koolhydraten eten is daarom niet gezond. Je kunt daar allerlei klachten van krijgen zoals hoofdpijn en te weinig energie.

Verschillende soorten koolhydraten

Er zijn verschillende soorten koolhydraten. Enkelvoudig en meervoudig. Verteerbaar en onverteerbaar. Het verschil tussen enkelvoudige koolhydraten en meervoudige koolhydraten is het aantal suikermoleculen. De monosachariden bestaan uit slechts één suikermolecuul. Deze zitten vaak in witte rijst, witte pasta, brood, suiker, aardappelen, cake, gebak, snoep en chips. Meervoudige koolhydraten (ook wel complexe koolhydraten genoemd) zitten in volkoren producten, havermout, groente, noten, peulvruchten, quinoa en fruit.

Probeer tijdens het afslanken zoveel mogelijk de enkelvoudige koolhydraten te laten staan. En als je iets kiest uit de meervoudige koolhydraten: let op de hoeveelheden die je ervan neemt. Je kunt ze best eten maar met mate.

Verteerbare en onverteerbare koolhydraten

Dan zijn er nog de verteerbare en onverteerbare koolhydraten. De verteerbare koolhydraten zijn de enkelvoudige en worden door je lichaam afgebroken. Dit zijn gewoon suikers. De onverteerbare koolhydraten zijn de meervoudige koolhydraten en bevatten vaak veel vezels. Vezels zorgen voor een goede werking van je darmen en vertragen het legen van je maag. Daardoor heb je langer een verzadigd gevoel, dus geen honger. Deze onverteerbare koolhydraten zijn eigenlijk voedsel voor onze darmflora. Ze zorgen ervoor dat je darmen gezond blijven en dat je optimaal alle voedingsstoffen op kan nemen.

Hoeveel koolhydraten om af te slanken?

Wat de optimale verhouding koolhydraten in je voeding is, verschilt per persoon. Na het eten van koolhydraten komt er al snel glucose vrij in je bloed. Kortom, je lichaam krijgt energie. Om dit proces geleidelijk te laten verlopen zijn de trage, dus meervoudige koolhydraten het best. Je krijgt dan niet de bekende pieken in je bloedsuikerspiegel. Je lichaam houdt alles netjes onder controle en heeft geen moeite deze koolhydraten te verbranden. Bij de enkelvoudige koolhydraten krijg je wel een suikerpiek. Het lichaam moet bij schakelen en je hormoonhuishouding aanpassen om je insuline weer op een normaal peil te krijgen.

Bovendien doet het lichaam niets met deze snelle koolhydraten en als je er teveel van eet, weet je wat er gaat gebeuren. Je lichaam slaat dit op als vetten. Sowieso als je teveel calorieën binnenkrijgt, neemt je vetpercentage toe. Het maakt niet uit of dit dan ‘gezondere’ koolhydraten zijn, gezonde vetten of eiwitten.

Gevarieerde voeding met koolhydraten

Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt, ga je je spiermassa verbranden. Dat wil je uiteraard niet. De richtlijn van de Gezondheidsraad is dat je ongeveer 40 tot 70% van je calorieën uit je koolhydraten verkrijgt. Gevarieerd eten met de juiste verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten is nog altijd het beste. Wil je weten wat voor jou het beste eetpatroon is waarmee je een gezond gewicht hebt, kom dan eens langs voor een gratis intakegesprek.

Dick Sandbergen

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!