In veel producten zitten verborgen ingredienten zoals suiker. Als je bewust bent van wat je eet dan kun je ook bewuste keuzes maken.

 

Suikersuiker is gif

Bewerkte suikers zorgen ervoor dat vetten makkelijker worden opgeslagen in het lichaam. Deskundigen raden daarom aan zo min mogelijk van deze slechte suikers te gebruiken. Ze bevatten veel calorieën, tasten je gebit aan en komen bovendien vaak voor in combinatie met veel vet. Het zogenaamde ‘witte gif’ heeft daarnaast vitaminen en mineralen nodig om afgebroken te worden. Dit betekent dat het lichaam gezonde voedingsstoffen kwijt is om ongezonde stoffen te verteren. Het eten van veel slechte suikers kan dan ook leiden tot een verminderde weerstand. Het is de bewerkte variant van suiker waarvoor je moet uitkijken.

De verschillende benamingen voor suiker

Onderstaande lijst geeft de verschillende benamingen aan die bestaan voor suiker. Zie je een of meerdere van onderstaande termen in de ingrediëntenlijst op een verpakking staan, dan weet je zeker dat het product geraffineerde suikers bevat.

Basterdsuiker, Dextrose, Druivensuiker, Fructose(-stroop), Geleisuiker, Glucose(-stroop), Glucose-fructosestroop, Invertsuiker, Kandij(-suiker), Kristalsuiker, Maltodextrine, Melasse(-stroop), Rietsuiker, Sacharose, Sucrose, Suiker en Vanillesuiker.

Etiketten

suikerklontje

Op etiketten vind je keurmerken, de voedingswaarde, soms de herkomst of manier van telen (zeker als dit een positief verhaal is) en ook een ingrediëntenlijst. Aan de hand van deze laatste kun je vinden welke ingrediënten terug te vinden zijn in het product. Er staat helaas niet bij hoeveel er in het bepaalde product zit, maar één ding kun je goed onthouden: ze staan altijd op volgordeHet eerstgenoemde ingrediënt is het meest aanwezig, het laatst genoemde ingrediënt is het minst aanwezig in het product.

 

Voordelen van een suikervrij eetpatroon:

 

1. Meer energie!
Een van de belangrijkste voordelen is dat je minder snel vermoeid bent als je geen of weinig suiker eet. Je krijgt meer energie! Het is bekend dat je door het eten van geraffineerde suikers behoorlijke dips kunt krijgen in je bloedsuikerspiegel. Door de geraffineerde suikers te weren uit je voeding voorkom je dat deze schommelingen van je bloedsuikerspiegel zo heftig zijn. Doordat je bloedsuikerspiegel meer in evenwicht blijft, blijft je energieniveau veel meer op peil.

2. Weg met eetbuien
Als je last hebt van eetbuien, kun je door suikervrij te gaan eten hiervan afkomen. Door het eten van geraffineerde suikers gaat je lichaam namelijk vragen om meer: je wilt steeds meer gaan eten. Het blijft meestal niet bij één dropje of koekje. Suikervrij eten verlost je van eetbuien. Dit komt doordat je bloedsuikerspiegel stabieler blijft, waardoor je minder snel geneigd bent naar (nog meer) suikerrijke producten te grijpen.

3. Gewicht verliezen
Je verliest kilo’s in gewicht. Al is dit misschien niet je eerste doel als je aan een suikervrije eetpatroon begint, maar het is voor velen wel een mooie bijkomstigheid. Het afvallen gaat overigens meestal niet heel snel.

4. Voor huid en haar
Je huid wordt mooier. Doordat je de suikers schrapt uit je voeding, wordt je huid rustiger. Ook je haar kan baat hebben bij een gezonder dieet, waardoor het meer gaat glanzen.

5. Pure voeding
Omdat veel suikervrije producten vooral in de natuurvoedingswinkels of speciale supermarkten te vinden zijn, ga je automatisch veel meer pure producten eten. Pure, natuurlijke producten zijn gezonder voor je omdat er geen of minder kunstmatige toevoegingen in deze producten zitten. Nog gezondere voeding dus, met als resultaat een nog gezonder lichaam!

6. Goed voor het hele gezin
Kinderen reageren ook heel goed op suikervrij eten. Ze ‘stuiteren’ veel minder (of niet meer) als ze minder suiker eten en ze worden minder snel ziek. En zeker als je ze van jongs af aan aanleert om suikervrij te eten, dan weten ze niet beter.

7. Het leven wordt leuker!
Je voelt je fitter en vrolijker als je suikervrij eet. Dat is natuurlijk een hele fijne bijkomstigheid van suikervrij eten. Het heeft onder meer verband met het feit dat je meer energie krijgt en vaak ook beter slaapt.

Natuurlijke suikers

Natuurlijke suikers zijn niet slecht voor je. Deze zitten bijvoorbeeld in granen, fruit en zoete groentes. Ze zijn onmisbaar in een gezond eetpatroon.

Verder kun je je beter beperken, als je niet meer met Total Body Balance bezig bent, tot ongeraffineerde suiker (ook wel bekend als oersuiker), diksappen, vruchtenconcentraten, honing of Stevia als zoetmiddel.

Bron: o.a. voedingscentrum

De basis van het programma van Total Body Balance is dat het suikervrij is, dit zeggen we al 10 jaar maar het is goed te zien dat er tegenwoordig meer aandacht komt voor de gevaren van suiker!

 

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel?
Neem dan zeker contact met ons op via onderstaand formulier of telefonisch via 088 – 500 9000.

Aanmelden gratis adviesgesprek n.a.v. 7 dagen programma

 

Dick Sandbergen

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!