De overgang en aankomen is een probleem waar veel vrouwen last van hebben. Door alle hormonale schommelingen zit je vaak al niet lekker in je vel en dan ook nog aankomen in gewicht helpt niet echt om je fijn te voelen.

Overgang en aankomen: hoe zit dat?

Doordat je oestrogeen, het belangrijkste geslachtshormoon bij vrouwen, verandert verandert de hormoonbalans. De oestrogeen productie wordt minder tijdens de overgang. Dit heeft invloed op allerlei processen in je lichaam. Je stofwisseling kan vertragen, waardoor je vet op kunt slaan. Vooral op de buik. Doordat je lichaam zo verandert, kan het heel lastig zijn om op gewicht te blijven, zeker als je je voedingspatroon niet aanpast.

Overgang en bewegen

Het is sowieso slim om te bewegen tijdens de overgang om niet aan te komen. Hierdoor kunnen ook mentale klachten, zoals een depressief gevoel, verminderen. Het bewegen zet je lichaam aan tot het produceren van hormonen die je een fijn gevoel geven. Je hoeft echt niet meteen een hele week de sportschool in te duiken. Juiste een lichte vorm van lichaamsbeweging zoals wandelen, zwemmen of fietsen is beter dan heel intensief sporten. Resultaat boek je door regelmaat, niet door jezelf in twee uur per week volledig op te branden. Heb je hier hulp bij nodig? Zoek dan een sportschool of personal trainer die ervaring heeft met beweegprogramma’s voor vrouwen in de overgang.

Overgang en afvallen

Om af te vallen tijdens de overgang is het van belang dat je eerst inzicht krijgt in je eetmomenten. Wat eet je, hoe vaak en wanneer op de dag eet je? Veel vrouwen zijn in de overgang emotie-eters. Probeer op dat soort momenten gezondere alternatieven te kiezen, zeker als de eetbuien je overvallen.

Omdat je tijdens de overgang de neiging hebt vet op te slaan, is vetarm eten een must. Koek, gebak, chips en gefrituurd eten kun je echt beter niet eten. Ook suiker inname kan voor lichamelijke en mentale klachten zorgen. Je lichaam went aan suiker en daardoor wil je er eigenlijk steeds meer van eten. Dit heeft ook invloed op je geest. Je voelt je moe met weinig energie. Suikerrijk eten zorgt tijdelijk voor een shot energie. Op de lange termijn brengt het je lichaam behoorlijk uit balans. Suiker heeft invloed op de hormonen, met name de insulineproductie. Dit zijn de bekende suikerpieken (en de dip erna). Probeer de suiker te schrappen.

Hulp bij afslanken tijdens de overgang?

Ik heb al jaren ervaring met het begeleiden van dames die in de overgang zijn en af willen slanken. Sinds 2003 doe ik dat al.
Mocht jij hier ook hulp bij nodig hebben om af te slanken of op gewicht te blijven, wacht dan niet te lang. Vijf kilo eraf gaat nu eenmaal makkelijker dan twintig kilo.

Mijn Programma voor afslanken in de overgang

Dick Sandbergen

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!