De feiten over voeding veranderen waar we bijstaan: hoe weten we nog wat werkelijk goed is voor ons? Kan ik nog vlees eten en is vis wel zo gezond? Of melk?! Heb ik vetten nodig en zo ja, welke dan?

Het is verwarrend voor iedereen die zijn best doet bewust te eten. Over de hele wereld wordt op universiteiten onderzoek gedaan naar effecten van voeding op onze gezondheid en door de huidige technologie ontstaan nieuwe inzichten en ontdekkingen. Een daarvan is het belang van antioxidanten.

Antioxidanten, wat zijn dat precies?

Antioxidanten zijn stoffen die oxidatie tegengaan, ze beschermen de lichaamscellen tegen vrije radicalen, agressieve stoffen die o.a. in het lichaam vrijkomen tijdens het distilleren van energie uit voedingsstoffen.

Antioxidanten zitten in:

Rood en donker gekleurd fruit (rode wijn!) bevat veel antioxidant, net zoals walnoten en groene thee, maar concentreer je deze maanden eens op de tomaat:

Tomaten zijn rijk aan lycopeen, een van de meest krachtige Anti-oxydanten. Tomaten beschermen ons tegen diverse vormen van kanker. Van prostaatkanker zijn de beste resultaten bekend maar dit geldt ook voor kanker van het spijsverteringskanaal, baarmoederhalskanker en longkanker. Recente onderzoeken suggereren dat lycopeen verminderde vruchtbaarheid van mannen kan verbeteren.

Bij de meeste groentes gaat koken gepaard met wat verlies aan voedingsstoffen. Maar bij tomaten blijkt dat door de verhitting de celwanden in de tomaat afgebroken worden waardoor meer lycopeen vrijkomt dan in rauwe tomaten. Verse tomatensaus, soep van tomaten en tomatenpuree, zijn dus gezonder dan rauwe tomaten.

Als tomaten zo gezond zijn dan is ketchup dit ook…? In ketchup zijn gekookte tomaten verwerkt en het bevat dan ook veel lycopeen en dat is goed voor ons. Maar in gewone ketchup zit ook veel suiker, bijna 45 klontjes! Dus alleen ketchup zonder suiker is een gezond alternatief voor mayonaise. Voor de saus op de pizza geldt hetzelfde. De tomaten in de saus zijn verwerkt en gekookt en daardoor bevatten ze meer lycopeen. Maar daarnaast bevat de saus ook suiker, zout en vetten en dat is minder gezond. Vooral de toevoegingen zoals salami, kaas en olie maken de pizza minder gezond .Een verse pizza met weinig kaas en vlees en veel groente kan echter een gezonde maaltijd vormen. Zeker als de bodem van volkorenmeel is gemaakt.

Onderzoek toont ook aan dat tomatenpuree werkt tegen rimpels en huidveroudering. Een goedkoop alternatief en heel effectief als je 10 eetlepels tomatenpuree per dag eet aangelengd met 10 gram olijfolie. Neem een merk waar geen suiker in zit!!

Dick Sandbergen

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!