Bronwaters met een bijzondere samenstelling, gevitaliseerd water, gewijd water.

Het kost allemaal veel meer, maar volgens onderzoek is gewoon kraanwater net zo gezond. In Nederland wel te verstaan, want in het buitenland is het water uit de kraan vaak niet te drinken. Bovendien is het in de meeste gevallen ook niet veilig om het te drinken in veel landen, omdat er allerlei ziektekiemen in zitten. In die gevallen moet dus water in flessen gekocht worden. In Nederland is de kwaliteit van het kraanwater uitermate goed overigens.

Het klinkt zo chliche, maar niets is minder waar. Water is super gezond. Water is een van de beste hulpmiddelen bij afvallen, omdat het vaak andere dranken vervangt die meer calorieën en suikers bevatten. Ook omdat het je honger onderdrukt wat er dus voor zorgt dat je minder gaat eten.

Het kost veel energie en je kunt je erg moe voelen als je uitgedroogd bent, zelfs bij een lichte uitdroging al. Als je dorst hebt, ben je eigenlijk al uitgedroogd; en dit kan leiden tot uitputting, duizeligheid en andere nare symptomen. Daarnaast zorgt regelmatig water drinken voor een strakkere en jongere huid. Ook zal je huid egaler en mooier van kleur worden.

Wat water voor je doet

Iedereen kent waarschijnlijk wel de kwaliteiten die er aan worden toegedicht:

• Je spoelt er afvalstoffen mee uit het lichaam
• Je krijgt er een mooiere huid van
• Het helpt bij afvallen
• Het is goed voor de stoelgang
• Het is goed voor je hart

Naast water krijgt de mens ook vocht binnen via melk, vruchtensap, frisdrank, en groene thee of kruidenthee. Alcohol is wel een boosdoener als het gaat om uitdroging. Dit zorgt er namelijk voor dat de nieren sneller meer vocht afscheiden.

Wat zit er in water?

Zuiver water is essentieel voor de goede werking van je organen. Het is een belangrijke leverancier van mineralen zoals calcium en magnesium en zorgt voor het transport van voedingsstoffen en zuurstof. Daarnaast is het onontbeerlijk voor de zuivering van je lichaam. Het spoelt de nieren en voert zo gif- en afvalstoffen af via de urine.

En er is nog meer; Om je lichaamstemperatuur op peil te houden, moet je kunnen zweten. Je gewrichten, ogen en mond zouden kraken, knarsen en kleven zonder water als smeer- en spoelmiddel.

Zonder vitaminen en mineralen zou je veel minder bestand zijn tegen ziektes. Om ze te kunnen opnemen en omzetten, moet het elektrochemisch evenwicht van je cellen behouden blijven. Ook dat gebeurt dankzij water.

En andere dranken dan? Die bevatten toch ook vocht? Dat klopt wel, maar water moet in tegenstelling tot bijvoorbeeld koffie of frisdrank niet eerst verteerd worden. Je lichaam neemt het rechtstreeks op, zonder het spijsverteringstelsel te belasten.

Water is onmisbaar voor het menselijk lichaam

Water is onmisbaar voor het menselijk lichaam, net als zuurstof. Je kan enkele weken zonder voedsel, maar hoogstens een paar dagen zonder water.

Het is een uitstekende dorstlesser, het hydrateert je lichaam en houdt je vochtbalans op peil. Een volwassen mens bestaat voor maar liefst 60% uit water (zowat 37 liter water). Bij pasgeborenen bedraagt het vochtpercentage zelfs 75%.

Water heeft door zijn zuiverende werking een bewezen impact op je gezondheid en je algemeen welzijn. Het helpt gezondheidsklachten aan te pakken, zoals;

• Vermoeidheid
• Hoofdpijn
• Spijsverteringsproblemen
• Gewrichtspijnen en Rugklachten

middagdip-slaperig-overdagMinder moe, beter in vorm

Vermoeidheid tijdens de dag? De kans is groot dat je een tekort aan water hebt. Als je voldoende gehydrateerd blijft, ben je efficiënter op cognitief vlak. Je concentratie, kortetermijngeheugen, rekenvermogen, alertheid, snelheid van besluitvorming… het zijn maar enkele voorbeelden van cognitieve functies die vlotter verlopen dankzij voldoende water. Je hersenen bestaan voor 85% uit water. Als je watergehalte 2% daalt, dan zakt de energieproductie in je hersenen. Je vermogen om je te concentreren en je productiviteit verslechteren meteen, zelfs bij eenvoudige taken zoals je computerscherm bekijken of een tekst lezen.

Het houdt de energieproductie in je hersenen in stand. Het drinken van voldoende water is dus een gezonde manier om je concentratie en inspiratie op te krikken.

Goed voor je lijf en lijn

Voor wie graag slank wordt of blijft is water een must. 0 calorieën, geen suikers of cafeïne, dus geen stoffen die voor overtollige kilo’s kunnen zorgen. Water geeft je ook sneller een voldaan gevoel, waardoor je minder trek hebt in ongezonde tussendoortjes.

Als je voldoende drinkt, verbrandt je lichaam makkelijker calorieën tijdens dagdagelijkse bezigheden. Om 1000 calorieën te verbranden, heeft je lichaam gemiddeld vier glazen water nodig.

Verder is het het goedkoopste verzorgingsproduct voor je lijf. Het houdt je huid en haren in topconditie. En water laat je er stralend en gezond uitzien. Zowel je huid als je haren zien er soepeler en zachter uit als ze voldoende gehydrateerd zijn. Te weinig water en ze worden meteen mat en vaal.

Makkelijker meer drinken

drink more water

De hele dag door de juiste hoeveelheid water drinken blijkt in de praktijk toch gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een paar tips:

• In verschillende fruitsoorten zit lekker veel water: 100-110 ml in een sinaasappel, peer (niet tijdens het tracjet maar wel erna) of appel. En wat dacht je van zo’n 130-170 ml in een tomaat?
• Er zijn voor Android en iOS diverse apps beschikbaar die je helpen om meer te drinken op een dag. Bijvoorbeeld is iDrinkWater of Waterlogged. Dit zijn gratis app’s waar je gemakkelijk bij kan houden hoeveel je moet drinken. Je stelt zelf het schema op en stelt de reminders in. Je wordt dan de hele dag aan het waterdrinken herinnerd. Er zijn natuurlijk veel verschillende apps (gratis of betaald) die ongeveer hetzelfde doen. Kijk eens wat er bij jou past!
• Spreek thuis over wat water voor je doet en ga andere (fris)dranken vervangen door water. Als je elkaar helpt gaat het een stuk gemakkelijker.
• Leer babies en kinderen vroeg water drinken, dan gaat het later vanzelf.
• Maak lekkere verse soep. Daar gaat ook een heleboel water in.
Klik hier voor lekkere en gezonde recepten.
• Zet een kan of flesje water op je bureau en neem voor om deze voor een bepaalde tijd leeg te drinken. Je ziet dan heel duidelijk hoeveel je nog moet drinken. Dit kan je natuurlijk ook gemakkelijk thuis op de keukentafel of salontafel doen.
• Neem altijd een flesje water mee in de auto.
• Maak het water extra lekker met wat schijfjes citroen en een takje munt.

Drink smakelijk!

 

Dick Sandbergen

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!