Iedereen wil graag gezond eten, maar als het kan wel een beetje snel klaar… en natuurlijk ook lekker.

Als je weinig tijd hebt, maar toch je dosis vitaminen binnen wil krijgen is een soepje de ideale oplossing. Soep is gemakkelijk te maken en snel klaar. Je kunt kiezen voor een licht soepje als vooraf van je avondeten, maar je kunt ook een soep eten als avondeten of lunch. Vul hem lekker met diverse groenten en je bent zo klaar.

In veel soep zit maar weinig vet en juist veel belangrijke vitaminen, mineralen en vezels. Soep past daarom in een gezond voedingspatroon. Mensen die met enige regelmaat soep eten hebben gemiddeld minder last van overgewicht en een te hoog cholesterol-gehalte. Soep is een gezonde honger-stiller, waardoor je minder andere (ongezondere) dingen zal gaan eten.

TIP: Soep met stukjes groenten verzadigt langer dan een soep die volledig gepureerd is. Dit is wel sterk afhankelijk van de bouillon. Een waterige bouillon geeft je een minder vol gevoel dan een gebonden of dikke soep waarbij (een deel) van de ingrediënten is gepureerd.

Waarvan maak je soep?

Het grote voordeel van soep is dat het erg gemakkelijk is om te maken. Kies daarom altijd voor een zelfgemaakte soep in plaats van uit een blik of zak.

In principe is er altijd wel iets in huis om soep van te maken. Doe wat vlees met wat uitjes, aardappels, andere groenten, zout & peper met boullion in een pan en je hebt binnen een half uurtje een heerlijk soepje op tafel. Als je even boodschappen doet voor een lekker soepje, kun je gebruik maken van (dag)verse groenten en groenten uit het seizoen. Het voordeel hiervan is dat deze vaak ook lekker betaalbaar zijn.

TIP: Om soep te binden heb je zeker geen room nodig. Courgette of bloemkool werken ook prima! Kijk voor lekkere recepten op onze website.

Vitamines

Net als bij het koken van groenten voor een normale maaltijd gaan ook bij het maken van soep enkele vitamines verloren. Toch blijft de soep gezond om te ‘eten’, omdat er door het koken andere stoffen juist beschikbaar komen. Denk hierbij aan onder andere carotenoïden zoals beta-caroteen en lyncopeen. Beta-caroteen kan in het lichaam worden omgezet in vitamine A, wat weer goed is voor onder andere je ogen.

De vitamines die verloren gaan bij het koken kunt u uiteraard gemakkelijk aanvullen met wat rauwkost of een stuk fruit als toetje.

Vocht

Met een kop soep kom je niet alleen gemakkelijker aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten: het helpt ook bij het op peil houden van je vochthuishouding. Een portie soep is gemiddeld zo’n 250 milliliter.

Wikipedia: Soep (voedsel)

Soep is vloeibaar voedsel dat bereid wordt door ingrediënten te koken, bijvoorbeeld groenten en/of vlees. Soep is een van de oudste gerechten; al in de prehistorie werd soep gegeten. Er bestaan zeer veel verschillende soepen en soep wordt over de hele wereld gegeten.

Soep bewaren

Als je soep bereidt, maak je vaak een grote pan. Een prima idee, want je kunt de soep dan meerdere dagen eten. Het is dan wel belangrijk dat je de soep goed bewaart, anders is hij snel zuur. Laat de soep zo snel mogelijk afkoelen en zet hem pas in de koelkast als hij echt koud is. Je kunt soep beter niet te lang op kamertemperatuur laten staan en ook meerdere keren opwarmen is onverstandig. Op die manieren krijgen bacteriën vrij spel.

TIP: Portioneer je verse soep en verwarm alleen wat je echt nodig hebt. Je kunt soep ook in kleine porties invriezen.

Soep Recepten

Kijk voor een overzicht van diverse heerlijke soep recepten in onze Recepten Bibliotheek op de website.

Doe mee met de #SoepSelfie actie op Facebook en Twitter: Bereid een lekker soep recept uit de Recepten Bibliotheek, maak er een foto van en stuur deze naar ons toe! Je krijgt dan bij plaatsing €1,- korting op je afvalproces. Zie de voorwaarden

Twitter actie soep

 

 

Dick Sandbergen

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!