De December maand is bij uitstek de maand dat we veel uit eten gaan. Bij familie of we gaan naar een restaurant. Hoe zorg je ervoor dat je gezond uit eten kunt gaan? Je hoeft echt niet alleen maar sla te bestellen of je gastheer/dame te vermoeien met je eindeloze dieetwensen. Met deze tips ga je lekker en gezond uit eten!

Geef aan wat je wel/niet mag

Als je vooraf aangeeft wat je niet mag eten, zullen ze daar in een restaurant zeker rekening mee houden. Ook de gastheer of gastvrouw is blij als je vooraf laat weten wat je niet mag, zorg wel dat je zelf meedenkt wat je dan als alternatief kunt eten. Anders maak je het die persoon lastig om voor jou wat lekkers te maken. Denk mee en biedt aan om mee te helpen met koken, zo weet je precies wat er op je bord komt. In een restaurant kan dat natuurlijk niet. Tegenwoordig staat bij veel restaurants al extra informatie op de kaart, bijvoorbeeld gluten- en suikervrij. Als het er niet bij staat, kun je het altijd vooraf aangeven. Dan houden ze er rekening mee. Wees niet bang dat je vervelend bent als je iets vraagt, jij bent een betalende gast dus je mag alles vragen. Het ene restaurant zal hier beter mee omgaan dan het andere. Ben je allergisch voor iets of vegetariër, dan kun je dit ook aangeven. Voel je dus niet bezwaart om jouw specifieke wensen kenbaar te maken.

Bekijk vooraf waar je gaat eten

Zeker met de feestdagen ga je niet op de bonnefooi een restaurant zoeken. Dat kies je vooraf met zorg uit. Als je gaat kiezen, bekijk dan online alvast de menukaart. Je kunt ook even bellen wat de mogelijkheden zijn. Doen ze moeilijk of is de informatie onduidelijk? Kies dan voor een ander restaurant. Kies zeker niet voor een All-You-Can-Eat restaurant. Je zult continu verleidt worden om meer te eten dan je wil, doe dat dus niet! Laat je ook niet verleiden om per tafel te bestellen, je eet dan met de groep mee en kunt niet meer aangeven wat je wel en niet mag.

Eet minder gangen

Leuk hoor, die 10-gangen Kerstmenu’s. Nee, helemaal niet! Je eet namelijk echt veel te veel als je dat allemaal op eet. Het gevolg is dat je een opgeblazen gevoel hebt en je gewoon niet fijn voelt. Eet dus gewoon minder gangen.

Drinken?

Let op hoeveel alcohol je drinkt. Drink niet teveel. Liever een glas wijn dan een biertje. Drink er voldoende water bij. Voor ieder glas alcohol drink je twee glazen water. Vraag dan ook altijd om een fles water op tafel, zo vergeet je niet voldoende water te drinken tijdens het eten.

Vraag extra groente

Van groente kun je lekker veel eten. Toch krijg je in de meeste restaurant juist heel weinig groente. Vraag daarom om extra groente bij je gerecht. Kun je die frietjes met mate eten of nog beter, vraag of ze wat rijst of pasta voor je hebben.

Liever geen roomsauzen

Kies het liefst voor licht verteerbare gerechten. Zeker geen gerechten waar een volle roomsaus bij zit. Onthou dat witte sauzen vaak veel vet bevatten en dus niet zo goed voor je zijn. Neem van jus ook niet teveel, een beetje is genoeg. Vraag altijd de saus apart, dan bepaal je zelf hoeveel je er van gebruikt.

Eet thuis al wat

Om te voorkomen dat je teveel gaat eten, kun je thuis alvast iets kleins eten. Kies ook hier voor gezond. Zo word je in het restaurant of bij familie niet verleidt om onverstandige keuzes te maken omdat je gewoon honger hebt.

Gezond uit eten is makkelijk

Je ziet dat gezond uit eten gaan op zich best makkelijk is. Als je gewoon vooraf jezelf goed voorbereid is er niks aan de hand. Wist je trouwens dat er restaurants zijn die volgens de Total Body Balance Methode koken? Bekijk de aangesloten restaurants en weet zeker dat je hier goed zit! Wees tijdens het eten niet de hele tijd bezig met wat je wel en niet mag en maak vooraf verstandige keuzes. Geniet van het gezond uit eten gaan!

Extra Tip: Met Forever Lean kun je gerust uit eten. Forever Lean bevat een combinatie van chroom met verschillende plantenextracten, waaronder cactus-vijg extract en witte boon extract.
Het gebruik van Forever Lean is eenvoudig; je neemt een capsule voorafgaand aan de maaltijd of voordat je gaat genieten van je -gezonde- tussendoortje. Nu bestellen

Dick Sandbergen

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!