Afvallen tijdens de feestdagen is voor veel mensen moeilijk vol te houden. Ze zien er meestal tegenop, omdat ze bang zijn dat ze de verleiding niet kunnen weerstaan. Eigenlijk is de hele december maand een uitdaging, want ook de Sint brengt zoete verleiding mee. Hoe zorg je dat je je aan je dieet kunt houden en toch kunt genieten?

Een hele maand feest

Het lijkt alsof het de hele maand December om etentje en borrels draait. En dan is er ook nog Sinterklaas! Als je aan het lijnen bent, zou je het het liefst allemaal overslaan. Toch valt het mee. Het is natuurlijk niet de hele maand December feest. Het zijn hooguit een paar etentjes of borrels die je hebt. Je hoeft daar zeker niet door aan te komen als je verder gewoon gezond eet.

Afvallen tijdens de feestdagen: wees voorbereid

Door vooraf al even na te denken over hoe je het gaat doen met de etentjes en borrels die je te wachten staan heb je zelf al veel in de hand. Hoe ga je het doen? Ga je je niet aan je dieet houden of wel? Of misschien een klein beetje smokkelen? Ga bij jezelf na wat voor emotie dat bij je oproept en maak een keuze. Zo heb je in elk geval niet iedere keer die twijfel en dat schuldgevoel.

Maak er verder niet zo’n ding van, maak het niet te groot in je gedachten. Het  gaat echt maar om een paar etentjes en daar word je echt niet zomaar 5 kilo zwaarder door. De rest van de dagen hou je je namelijk gewoon aan je dieet of voedingsschema.

Gourmetten, mag dat als je lijnt?

Veel mensen kiezen voor gourmetten met de feestdagen. Het is makkelijk en iedereen maakt zijn eigen eten klaar. Dat is ideaal als je aan het lijnen bent. Je bepaalt helemaal zelf wat je eet en hoeveel. Bepaal vooraf hoeveel je ongeveer wilt eten en maak een bakje met vlees en vis alleen voor jou, zodat je niet in de verleiding komt om meer te eten. Gourmet niet met boter of margarine, maar neem de pancoating mee, dit werkt zelfs nog fijner als boter en spettert minder. Let erop dat je voldoende groenten eet en neem ook wat koolhydraten zoals krieltjes, wat rijst of Rösti (aanrader!). Sausjes? Neem ze zoveel mogelijk suikervrij en vetarm.

Glaasje wijn erbij

Let op: alcohol is voor de meeste mensen een echte dikmaker. Geniet met mate of nog beter, kies voor een alcoholvrij alternatief met minder calorieën. Tegenwoordig zijn er lekkere alcoholvrije alternatieven verkrijgbaar waarbij je het verschil met andere wijn of bier bijna niet proeft. Zoete drankjes laat je het best staan, wissel af met water.

Afslanktips voor decembermaand

Ik zet alle tips nog een keer voor je op een rijtje:

  • Gourmetten kan prima als je lijnt
  • Vermijd gefrituurd eten
  • Drink alcohol met mate, kies alcoholvrije alternatieven
  • Drink water
  • Eet de rest van de maand volgens je dieet of voedingsschema
  • Zorg ook voor beweging: ga lekker naar buiten wandelen
  • Bepaal hoe groot je porties mogen zijn
  • Zorg voor variatie: (wit) vlees, vis, veel groenten en wat koolhydraten op je bord
  • Geniet!

Ik wens je een hele fijne decembermaand!

 

Nu gratis intake voor iedereen + voor oud-klanten gratis Preventiemonitor

Doe mee en start het nieuwe jaar goed! 

Actie loopt tot en met 29 februari a.s. 

 

Gelukt! Ik neem zo snel mogelijk contact met je op voor een afspraak.