Van lentedip tot lentekick, dipWinterdip, herfstdip, lentedip…

Nee geen lekkere dip voor bij je komkommertje, maar de emotionele of fysieke dip van het seizoen.

Vermoeidheid, prikkelbaarheid, lusteloosheid en stemmingswisselingen zijn enkele klachten die bij dit verschijnsel horen. Eigenlijk is het meer de voorbije winter dan de aankomende lente die ons parten speelt. Gebrek aan zonlicht, vitamines en lichaamsbeweging in de buitenlucht. Maar ook onvrede over omstandigheden in je leven kunnen invloed hebben op je lichamelijke en geestelijke gesteldheid.

Emotionele aspect – de geest

Minder behoefte aan sociale contacten, passiviteit, lusteloosheid, prikkelbaarheid en onvrede over je leefomstandigheden horen hier bij. Wat te doen wanneer je door de bomen het bos niet meer ziet?

Trek eropuit

Ook al is het eind maart, begin april, nog wel eens koud. Als je de ontberingen in de winter hebt doorstaan (dit viel dit jaar nog al mee), moet dit niet al te moeilijk zijn. Je mag best nog even een winterjas dragen, wanneer je kiest voor een fikse boswandeling of fietstocht door de polder.

Uitwaaien op het strand is ook zeer geschikt om je geest leeg te maken. Alleen of met je partner of goede vrienden. Vind je het toch echt te koud? Een dagje shoppen of een museum bezoeken kan ook zeer ontspannend werken. Kies in ieder geval iets dat je leuk vindt.

Een nieuw seizoen, een schone lei

Bedenk wat je echt wilt en leef hiernaar. Ontevreden over je baan? Kijk op je gemak naar iets anders uit. Toe aan wat meer gezelligheid in je huis? Ook met goedkope accessoires als kussentjes en bloemen kun je een nieuw nest creëren. En je huis opruimen, kan zeer effectief zijn om je zorgen te vergeten. Uit het huis, uit het hoofd.

Verstand op nul

Altijd moeite om je verstand op nul te zetten? Mediteren of yoga kan uitkomst bieden. Er zijn tegenwoordig zat boeken en dvd’s om hierover te leren; je hoeft er niet eens de deur voor uit! Ideaal voor het slapengaan als je ‘s nachts vaak piekert of juist om ontspannen aan de dag te beginnen.

Fysieke aspect – het lichaam

Vermoeidheid, futloosheid en een verminderde conditie kunnen met de volgende tips verholpen worden.

Gezonde voeding

Het lijkt een inkoppertje, maar voor velen is dit het moeilijkste aspect dat terwijl groenten en fruit juist het vitamine- en mineralentekort kunnen opvangen waar je zo moe van wordt. Ook een goede multivitaminen geeft een goede ondersteuning.

Veel kleur- en kruidenmelanges worden aangeraden. Lees ook ons artikel: Fit door gezond eten.

Bewegen

Nog een open deur, maar één die door ons maar wat graag wordt dichtgetrapt. Al ga je maar twee keer per week naar de sportschool om je in het zweet te werken, je zult al snel merken dat je je fitter voelt. Een half uur beweging per dag wordt aangeraden. Dit kan een wandeling zijn, maar tuinieren is ook een idee. Dan zie je meteen dat alles weer opbloeit!

Kuren is in opmars

Het belang van lichaamsreiniging wordt steeds meer erkend. Geen geld voor een luxe behandeling? Een bezoek aan de sauna hoeft niet veel te kosten en reinigen kun je ook door een C9 te volgen.

Wees matig met alcohol. Het hoort er een beetje bij; een glas wijn op het terras zodra de eerste zonnestralen doorkomen. Maar alcohol maakt je loom. Kies liever voor een glas water of verantwoorde frisdrank.

 

Maar de belangrijkste wegwerktactiek is: geniet!

Geniet van de flora en fauna die tot leven komen, geniet van de eerste zonnestralen en laat het over je heenkomen.

Wil je extra hulp om lekker in je vel te komen? Maar dan een afspraak met Total Body Balance. Wij helpen je op weg: 088-500 9000

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

 

 

Dick Sandbergen

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!