Suikervrij eten is de basis van een gezond lichaam en een gezond gewicht. Suikers zijn gewoon lege calorieën voor je lichaam. Je verbrandt ze niet (of onvoldoende) en dat merk je direct aan je gewicht.

Suikervrij eten

Suikervrij eten was ruim 15 jaar geleden nog niet zo ‘in’ als nu. In die tijd zag men nog niet in dat suiker heel slecht voor je gezondheid is en werd gedacht dat vet de grote boosdoener was. Ik was in die tijd er al van overtuigd dat suikervrij eten nodig was in de strijd tegen overgewicht. Ik had dat al ervaren toen ik zelf te zwaar was. Het schrappen van suiker was niet zo moeilijk en wendde snel toen ik het eenmaal had gedaan.

Het was een verademing voor mijn lijf. Naast dat ik afviel, voelde ik me fysiek en mentaal echt stukken beter. Ik had weer energie, was niet uitgeblust en kon de wereld aan! Je staat er niet bij stil, maar het effect wat suiker op je lichaam en geest heeft, is gewoon echt niet fijn. Des te meer reden om ermee te stoppen.

Suikervrij eten: hoe?

Suikervrij eten is op zich niet moeilijk. Iedereen weet dat in frisdrank, gebak, koek en snoep suiker zit. Het venijn zit hem in de verborgen suikers. Suikers waarvan wij eigenlijk niet weten dat het suiker is omdat het onder een andere naam op de verpakking staat. Of omdat het zit in voedingsmiddelen waarvan we het niet verwachten, zoals kruidenmixen en groente in een pot of blik. Als je dat eenmaal weet, ga je etiketten lezen in de winkel. En koop je het dus niet.

Als je suikervrij wilt gaan eten, begin dan met het lezen van de etiketten. Kijk wat je koopt. Suiker komt onder veel namen voor:

  • Basterdsuiker
  • Dextrose
  • Druivensuiker
  • Fructose(-stroop)
  • Geleisuiker
  • Glucose(-stroop)
  • Glucose-fructosestroop
  • Invertsuiker
  • Kandij(-suiker)
  • Kristalsuiker
  • Maltodextrine
  • Melasse(-stroop)
  • Rietsuiker
  • Sacharose
  • Sucrose
  • Suiker
  • Vanillesuiker
  • en zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Gelukkig is er nu veel aandacht voor gezonder leven en suikervrij eten. Zelfs de politiek heeft het nu op de agenda gezet. En dat werd tijd ook. Fabrikanten van ongezond eten voegen bewust stoffen toe die ervoor zorgen dat we er trek in krijgen en het dus blijven eten. Dat is met suiker zeker zo. Wist je dat suiker verslavender is dan cocaine? Dat deze producten aangeprezen worden is niet gek, want fabrikanten verdienen er veel aan. Er zitten voornamelijk commerciële belangen bij.

Suiker vergroot de kans op allerlei ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. Daarnaast kun je er allerlei vage klachten van krijgen zoals:  allergieën, astma, buikpijn, candida, chronische bijholteontsteking, concentratieproblemen, darmziekten, eczeem, hoofdpijn, huidproblemen, luiheid, migraine, moedeloosheid, neerslachtigheid, obesitas, obstipatie, opgeblazen gevoel, overgewicht, problemen met cholesterol en bloeddruk, slapeloosheid, slechte weerstand, stress, te hoge bloedsuikerspiegel of een schommelende bloedsuikerspiegel, vermoeidheid en vitaminetekort.

En: je wordt er dik van! Reden genoeg dus om suikervrij te gaan eten. Stoppen met suiker eten is een kwestie van af en toe even doorzetten, het is niet altijd moeilijk en onthoud dat de eerste 4 dagen het moeilijkst zijn. Dat is dus te overzien. Als je hierbij hulp nodig hebt, dan help ik je graag met persoonlijke begeleiding en advies.

Dick Sandbergen

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!