Heb je al veel pogingen gedaan om af te slanken en lukt het maar moeilijk? Het word je ook niet bepaald gemakkelijk gemaakt met alle verleidingen die dagelijks op ons pad komen. Tegelijkertijd kan erfelijkheid en aanleg ook een rol spelen.

Hoe ons brein reageert op eten

Ons brein reageert altijd op eten. Of we het nu zien, ruiken of proeven, eten zorgt voor aandacht in je hersenen. Dat is van oudsher zo. In tijden van voedsel schaarste was het belangrijk dat je zoveel mogelijk calorieën at, omdat je niet wist wanneer de volgende maaltijd zou zijn. Ons moderne brein is hier nog steeds voor geprogrammeerd. Logisch dat je op eten reageert en helemaal als je aan het afslanken bent. Dan lijkt het nog erger te zijn.

Waardoor afslanken moeilijk kan zijn

We hadden het al over al die verleidingen die dagelijks voorbij komen. Wist je dat je tot wel 200 keer op een dag, bewust en vooral onbewuste voedselkeuzes maakt? Dat is enorm veel. Voor je het weet zit die koek dus in je mond in plaats van de verpakking. Onze omgeving maakt het ons ook niet gemakkelijk. In de supermarkt word je direct al verleid om ongezonde producten te kopen. De voedingsindustrie weet namelijk perfect wat we lekker vinden en waar we geluk stofjes van aanmaken in onze hersenen. De combinatie van veel vet en zoet doet het goed. Het zorgt voor een instant geluksgevoel in je lichaam en geest. Allemaal te danken aan ons oer brein dat gefocust is op calorierijk en veel eten.

Erfelijkheid en aanleg om dik te worden

Hoe kan het toch dat sommige mensen alles kunnen eten en anderen bij wijze van spreken al dik worden van het kijken naar blokje kaas? Erfelijkheid en aanleg spelen hier een rol. Hoe je lichaam de stofwisseling reguleert is bij iedereen anders. De één is veel sneller verzadigd dan de ander. Vaak weet je wel of het ‘in de familie’ zit. Als je ouders en broers of zussen net als jij wat gezetter zijn en snel aankomen is er grote kans dat jij dat ook hebt.

Hoe krijg je en hou je een gezond gewicht?

Een gezond gewicht krijg je en hou je door je eetpatroon blijvend te veranderen. Natuurlijk speelt het een rol of je veel koolhydraten en vetten eet maar over het algemeen kun je zeggen dat het veranderen van je levensstijl een blijvend verschil gaat maken. Daarom werken tijdelijke diëten niet. Om op de langere termijn een gezond gewicht te houden moet je dus zoveel mogelijk echt en onbewerkt voedsel eten. Veel groenten, gezonde vetten, eiwitten en met mate koolhydraten zijn nodig om je lichaam te voeden. Eigenlijk moeten veel mensen letterlijk opnieuw leren eten.

Hulp nodig bij het afslanken?

Om opnieuw leren (gezonder) te eten hoef je niet alleen te doen. Ik help je met de juiste keuzes en ben jouw stok achter de deur op de moeilijke momenten. Door je levensstijl te veranderen en te gaan voor lange termijn resultaat doe je jouw gezondheid een groot plezier.

Direct actie ondernemen? Meld je aan voor een gratis intakegesprek

Bron artikel: Max Masterclass over voeding met hoogleraar Jaap Seidell

Call Now Button