gezond de winter doorOndanks het ontbreken van een echte winter. Schuilt een winterdip in een klein hoekje. De dagen zijn toch korter en de zon schijnt minder vaak en minder fel. De neiging om naar gemakkelijk en ongezond voedsel te grijpen is erg groot.

 

Hoe zorgen we er nu dan toch voor dat we deze dagen goed en gezond doorkomen?

Je lichaam heeft een permanente behoefte aan voedingsstoffen om jou in goede conditie te kunnen houden. Voedingstoffen bestaan uit vitaminen, mineralen, enzymen, vezels en andere bio-actieve stoffen en zitten niet (voldoende) in allerlei makkelijke, fabrieksgeproduceerde tussendoortjes. Wat daar wel in zit zorgt ervoor dat je juist verder van huis raakt. Suiker, om maar een populair product te noemen, verliest in het raffinageproces ongeveer 93% van z’n chroom, 89% van z’n mangaan, 98% van z’n kobalt (een onderdeel van vitamine B12), 83% van z’n koper, 98% van z’n zink en 98% van z’n magnesium. Voedingsstoffen die je lichaam heel hard nodig heeft. Hier kan het energie van produceren en je immuunsysteem sterk houden om maar een paar belangrijke functies te noemen.

Wat kan ik doen?

Eet voldoende vers voedsel. Fruit, (rauwe) groenten, bonen, kiemen… Niet alleen zitten deze producten vol met de juiste voedingsstoffen die nodig zijn om energie te produceren, maar ook hun biologische beschikbaarheid is bijzonder groot. De voedingsstoffen worden onmiddellijk efficiënt verteerd en gebruikt.

Levend voedsel. Fruit en groenten dragen zonne-energie bij zich en dragen dit bij consumptie op jou over. Een pak pasta dat al maanden in de voorraadkast ligt zal weinig energie op je overdragen, dat is zogeheten ‘dood’ of ‘levenloos’ voedsel. Voorverpakt voedsel (pakjes en zakjes) met een houdbaarheidstermijn van een paar maanden (of zelfs jaren!) valt in dezelfde categorie. Eet je groenten en fruit rauw om de meeste energie te ervaren.

Eet complexe koolhydraten in plaats van simpele suikers. Het lijkt in eerste instantie misschien alsof suiker je energie geeft, maar omdat het je bloedsuikerspiegel te hard doet stijgen (de suiker-high) gaat je lichaam daarna paniekerig in de weer om deze weer naar beneden te krijgen. Uiteindelijk kost je dat alleen maar meer energie . De onvermijdelijke dip die hierop volgt (een te lage bloedsuikerspiegel als reactie op de hoge) laat je nog meer insukkelen en zorgt er bovendien voor dat je naar iets zoets verlangt (een automatische reactie van het lichaam als je suikerspiegel te laag is). Je komt dus in een vicieuze cirkel terecht die lastig te doorbreken is.

Zorg dat je voldoende vitamine B binnenkrijgt. Volkoren en hele granen zoals zilvervliesrijst, havervlokken, gierst, boekweit en rogge zitten bomvol B-vitaminen. Het zijn deze vitaminen die grotendeels verantwoordelijk zijn voor een toename in je energieniveau. Witbrood en gepelde granen (zoals witte rijst) hebben dit voordeel niet. Bewerkte producten bevatten sowieso weinig voedingsstoffen. Naast je ongepelde granen kun je B-vitaminen ook bijslikken in de vorm van een vitamine B-complex. Zorg wel dat je daarnaast altijd een goede multivitamine inneemt want vitaminen zijn teamsporters.

Reiniging. Een reinigingsprogramma ontgift het lichaam met als gevolg een grote mate van energie en vreugdevolle levenslust. Eenvoudig gezegd; Reinigen staat voor ontgifting van je lichaam van schadelijke stoffen, zodat deze gifstoffen kunnen worden verwijderd uit je stofwisselingssysteem. Een ideaal begin van het jaar, na een vakantie of juist na een periode van ziekte met veel medicijnen. Het is ook de perfecte start van een programma van Total Body Balance. Lees hier meer over de C9 van Forever.

Meer is minder. Eet ’s ochtends tijdens het ontbijt en de vroege lunch meer dan je het tweede gedeelte van de dag doet. Een flink ontbijt van echt, natuurlijk voedsel doet meer voor je dan op dat moment op de lijn letten en ‘ s avonds zwaar gaan tafelen. Dat gaat tegen het ritme van je lichaam in waardoor je alleen maar slaperig wordt. Probeer ’s ochtends of bij de lunch meer (gezond) te eten en je inname gedurende de dag af te bouwen. Je zult zien dat je overdag ineens veel energieker bent, minder slaap nodig hebt en minder naar slechte of zoete tussendoortjes verlangt.

Pas op voor geraffineerde fabriekstussendoortjes. Omdat B-vitaminen je energieproductie ondersteunen en stimuleren, doe je er goed aan frisdranken, fabrieksvoedsel, suiker en suikerhoudende producten zoals koekjes, snoepjes, chocola, croissants, ontbijtmuesli’s en taart te laten staan. Waarom? Deze geraffineerde producten beroven je lichaam van de mineralen en B-vitaminen die je juist zo hard nodig hebt om energie te produceren. Dit soort tussendoortjes zijn dus echt de doodsteek als je op zoek bent naar meer energie.

Neem dagelijks een goede multivitamine. De multivitamine van Total Body Balance zijn zeer hoog gedoseerd en een echte must voor mensen die een streng programma volgen. Maar ook geschikt voor iedereen die een goede complete multivitamine zoekt. Uiteraard suikervrij. Bestel hier

Je voedingspatroon is dus van grote invloed op hoe fit je je voelt, maar ook de volgende zaken zijn onontbeerlijk voor een energiek lichaam en een scherpe geest.

Voor meer energie en vitaliteit eet je dus vaker, minder en verser, kruip je bijtijds onder de wol en beweeg je meer. Bij voorkeur bij daglicht en in de frisse buitenlucht!

Bron: Amber Alberda, Website Total Body Balance

Dick Sandbergen

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!