De vakantie zit er voor de meesten van ons alweer op.
Een minder leuk souvenir van de vakantie zijn mogelijk de extra kilootjes.
Het overkomt veel van ons. Wat kun je doen om na de zomer snel weer terug op gewicht te komen?

Let op wat je eet

Het is een open deur maar let op je voeding. Onbewust hebben de meeste mensen eetpatronen die er ingesleten zijn, zonder we er eigenlijk nog over na denken. Probeer bij ieder eetmoment even stil te staan bij wat je wilt gaan eten en waarom. Heb je echt trek of komt het doordat je voor de tv zit en je daar uit gewoonte altijd een bakje chips bij eet?

Eet licht

Probeer wat lichter te eten. Dat betekent minder vet en minder suiker eten. In de zomer eten we sowieso meer fruit, groenten en salades. Het smaakt gewoon lekkerder bij warm weer. Probeer dit erin te houden, ook als het straks weer wat eerder donker wordt en je minder buiten bent.  Lichter eten betekent niet dat je niet moet eten of maaltijden overslaat. Je kiest een wat magerder en lichter alternatief, en als het kan wat vezelrijker. Het is ook slim om te letten op de porties die je eet. En meer groenten mag altijd, die kun je onbeperkt eten.

Blijven bewegen

In de zomer zijn we lekker actief en veel buiten. We bewegen dan meer. Blijf je dagelijkse beweging erin houden. Wandel een blokje om, fiets naar je werk en neem vaker de trap in plaats van de lift. Meteen een sportabonnement afsluiten werkt meestal niet zo goed. Als je teveel aan wilt passen en veranderen in je leven, hou je het vaak minder goed voel. Begin met je voeding. Als je dat op orde hebt, kun je kijken hoe je meer beweegmomenten in je dagelijkse routine op kunt nemen.

Je bent niet meer op vakantie

Eenmaal thuis pakken de meeste mensen hun normale routine weer op. Anderen willen het vakantiegevoel nog vasthouden en blijven eten en/of drinken zoals op vakantie. Wat wijntjes, kaasjes, snacks belanden snel in je winkelwagentje. Doe dat niet. Probeer zoveel mogelijk gezond te eten. Dit betekent niet dat je niks lekkers meer mag maar beperk het aantal keren in de week dat je dit doet. En wacht niet te lang met het starten, een paar kilo afslanken is veel makkelijker dan heel veel kilo’s afslanken.

Wees realistisch

Afslanken gaat meestal geleidelijk en dat betekent dat je het op een verantwoorde manier doet. Binnen een week meer dan vijf kilo eraf is vaak niet gezond. Stel jezelf een realistisch doel en werk daar iedere dag aan. Dit gaat je gegarandeerd succes opleveren. Juist door het iedere dag onderdeel te laten zijn van routine ben je niet bezig met lijnen of jezelf afstraffen. Blijf gezond eten en bewegen. Ik weet zeker dat je het resultaat op de weegschaal terug gaat zien.

 

Hulp nodig?

Heb je begeleiding nodig omdat je niet goed weet wat je wel en niet moet eten om af te slanken? Of ben je bang dat het je niet lukt en dat je de motivatie verliest?
Ik ben jouw stok achter de deur! Maak een vrijblijvende kennismakingsafspraak en zet vandaag nog de eerste stap!

Dick Sandbergen

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!