Gewicht behouden na het afvallen is eigenlijk de echte uitdaging. Het lukt je meestal wel om af te slanken maar dan je streefgewicht vasthouden…. dat is vaak veel moeilijker. Hoe blijf je op koers?

Streefgewicht behouden

Als je weleens een dieet hebt gevolgd en afgevallen bent, herken je vast wel dat je gewicht daarna weer gaat schommelen.
Op zich is dat niet erg. Je weegt tenslotte niet iedere dag exact hetzelfde (vocht is bijvoorbeeld van invloed). Maar als je grotere schommelingen gaat maken, dat wil zeggen meer dan een paar kilo, kan het weer een probleem worden.

Zeker als je gaat eten zoals je dat voor je dieet deed. Op een gegeven moment ben je gedwongen om opnieuw fors te lijnen omdat de kilo’s er aan gevlogen zijn. Dat brengt je aan het jo-jo-en. En dat is niet wat we willen.

Gewicht behouden na het afvallen: minder eten

Je lichaam is na het afslanken gewend geraakt aan kleinere porties, hou hier rekening mee, ga niet terug naar je oude patroon. Anders zit alles er zo weer aan. Blijf je gezonde voedingspatroon volhouden. Af en toe iets lekkers mag natuurlijk best, maar over het algemeen geldt: eet gezond. Voldoende vezels, zo min mogelijk suiker en let op je vet inname. Twee keer per week patat of pizza is dan eigenlijk niet zo’n goede keuze, evenals wit brood.

Betere keuzes maken

Volkoren producten blijven goed voor je, net als mager vlees zoals kip of kalkoen. Probeer zo min mogelijk gefrituurd voedsel te eten en vermijd suiker. Wat betere keuzes in voeding zijn, leer je al tijdens het afslanktraject bij Total Body Balance. Daar heb je ook na het bereiken van je streefgewicht echt baat bij. Zo kun je beter je gewicht behouden na het afvallen.

Trek krijgen

Het is de kunst gezonde keuzes te blijven maken. Want je zult waarschijnlijk af en toe gewoon trek krijgen. Dus geen honger, maar trek. Je hormonen zijn hier de boosdoener.  Het metabolisme daalt, omdat je lichaam gewoon minder energie nodig heeft omdat je lichter bent. Maar de hormonen uit je vetcellen roepen om aanvulling van je vetreserves.

Hormonen zoals leptine kunnen er helaas toch voor zorgen dat je die impuls hebt om te gaan eten. Leptine is een hormoon dat door je vetcellen wordt geproduceerd. Als die reserves afnemen, kan het zijn dat dit hormoon je het gevoel geeft nog niet verzadigd te zijn. Het regelt namelijk je voedselinname. Als je aan die hormoonschommelingen toegeeft, zul je niet lang je ideale gewicht kunnen behouden. Grote kans dat je weer gaat eten zoals je dat voor je dieet deed. Dus hou je hoofd erbij.

En hoe zit het met bewegen?

Beweging is maar voor een klein deel verantwoordelijk voor gewichtsverlies. Je hoeft dus niet vijf per week naar de sportschool om op gewicht te blijven na het afvallen. Het gaat erom dat je verstandig eet. Dat bepaalt namelijk 80% van je gewicht.

Bij Total Body Balance sluiten we ieder afslanktraject af met een stabilisatieperiode. Hierna bieden we PreventieMonitoren aan, dat betekent dat je regelmatig op controle komt en dat we kijken hoe het met je gaat nu je op je streefgewicht zit. Ik geef je concrete tips en adviezen om te zorgen dat je jouw ideale gewicht kan behouden nadat je bent afgevallen.

Wil jij zorgen dat je op gewicht kunt blijven na het afvallen? Ik werk al jaren volgens mijn eigen succesmethode, met daarbij ook volop aandacht voor de periode erna. Meld je nu aan voor een gratis intakegesprek.

Wil jij ook gezond afvallen?

Abonneer je gratis op maandelijks gezonde tips, kookinspiratie en motivatie! 

Gelukt! Dank je wel en fijne dag!